lunes, 4 de octubre de 2010

29-S, PROBLEMES AMB EL TRANSPORT PÚBLIC



 La  convocatòria de vaga promoguda pels sindicats i celebrada avui a tot l'estat espanyol ha dificultat, especialment, el servei de transport públic de passatgers a Catalunya. 
Tal i com va dictar el passat dimecres 22 de setembre la consellera de Treball Mar Serna, els serveis de transport públic han ofert una prestació de serveis mínims, alterant d'aquesta manera els serveis habituals.
Pel què fa al servei de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), s'han deixat en funcionament tan sols un 25% dels serveis en la franjas horària compresa entre les 6.30 i 9.30h (al matí) i 17.00 i 20.00h (a la tarda), reconegudes també, com a “hores punta”. Durant la resta d' hores les estacions s'han mantingut  tancades al públic.

 En principi totes les línies d' autobús i metro han estat operatives en aquests períodes de temps, malgrat això, hi ha algunes línies d'autobús, concretament cinc, que han quedat fora de servei, ja que són línies on habitualment passen molt pocs autobusos i són poc utilitzades per als passatgers.
En referència a la participació a la vaga per part dels  treballadors dedicats a aquest sector, i prenent com a referència la parada Diagonal de TMB, tan sols deu de vint-i-vuit treballadors han assisstit avui a la feina, en alguns casos és perquè es senten identificats amb la causa , en d'altres el motiu principal és el transport, és a dir, la prestació de serveis mínims no els ha permès arribar al seu lloc de treball.
En relació al servei de seguretat en les instal·lacions de TMB no hi ha prestació de serveis mínims, per tant el nombre de personal encarregat d'aquesta tasca és igual o inferior al habitual.
Fent referència als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), els serveis mínims establerts a les línies metropolitanes és també del 25% de les circulacions en les hores compreses entre 6.30 i 9.30h (al matí) i 17.00 i 20.00h (a la tarda). De la mateixa manera que en el TMB, fora de les hores de serveis mínims totes les estacions i serveis de FGC s'han mantingut tancades al públic.
Pel què fa a la participació dels treballadors a la vaga, es mantindran els serveis essencials, aixi que els treballadors corresponents als torns de 6.30 a 9.30h i de 17.00 a 20.00h tenen l'obligació d'assisstir-hi, pel què fa a la resta, el dret de vaga els és concebut.
Per altre banda, la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (RENFE), també s'ha mantingut en serveis mínims en les hores puntes (6.30-9.30h i 17.00-20.00h). A tot això, cal afegir-hi el tallament de vies  per part de “Piquets” que ha provocat importants retrassos (fins a 50 minuts) i molta gent s'ha vist afectada en aquest sentit a l'hora d'acudir a la feina.
 En relació als trens de llarga distància només han estat operatius els de la companyia AVE amb un 20% del servei respecte la jornada habitual. Això ha provocat que molts bitllets reservats per a la jornada d'avui quedin cancel·lats com a conseqüència de l'anul·lació dels trajectes corresponents. A raó de la vaga, aquests bitllets són completament inútils, ja que els serveis de l'estació encarregats de retornar els diners, o bé, aplaçar el viatje han assisstit a la vaga, malgrat això, segons els treballadors del punt d'informació de RENFE els passatgers han reaccionat de forma passiva.
Pel què fa al servei de seguretat de les estacions d'aquesta companyia, el 75% dels treballadors tenen l'obligació de comperèixer al seu lloc de treball per tal de poder preservar els serveis mínim establerts, la resta de treballadors, poden participar lliurament a la vaga, encara que, coma conseqüència perdran el salari corresponent a la jornada.
 Fent referència al  funcionament dels vols a l'aeroport del Prat, ha estat operatiu en un 10% als vols a ciutats peninsulars i en un 50% als vols de Barcelona amb destinació a les Illes Balears i Canàries.
Tot això, ha provocat una situació ben particular a les principals estacions de Barcelona. Avui, es respirava tranquil·litat, l'estació de Sants era pràcticament buida i les poques persones que entraven es dirigien al punt d'informació per tal de poder confirmar  l'existència o no dels trajectes corresponents a la seva destinació. Contrastant totalment  amb les carreters, boreres i carrils bici, que eren avui els grans protagonistes de la ciutat. 

1 comentario: